Tarih Bölümü AR-GE Laboratuvarı

Hakkında

Tarih ve diğer sosyal bilimler alanlarında eğitim ve araştırmada kullanılabilecek bilgisayara dayalı metotlar üzerinde araştırma ve geliştirme yapmak üzere kurulmuştur. Bu çerçevede geliştirilen kaynakca.info (kaynakca.hacettepe.edu.tr), adlı web platformu ağırlıklı olarak Türkiye'de olmak üzere bütün dünyadan öğrenciler ve araştırmacılar tarafından kullanılmaktadır.

Araştırma Olanakları

•    26 adet masaüstü bilgisayar
•    1 adet projeksiyon cihazı

Araştırmacılar

•    Prof. Dr. Ramazan Acun
•    Doç. Dr. Serhat Küçük
•    Araştırma Görevlileri  
•    Tez öğrencileri
 

Devam Eden Projeler

•    Kaynakca.info: Türkiye Kaynakçası
Kaynakca.info Yükseköğretimde klasik ders anlatımına dayalı öğretim yerine, araştırma tabanlı eğitimi esas almaktadır. Türkiye hakkında üretilen sosyal bilim yayınlarının kapsamlı bibliyografik atıf dizinlerinin hazırlanması, yönetilmesi ve analiz edilmesi amacıyla tasarlanmıştır. Sistem içeriği gönüllü işbirliği ağı modelinden geliştirilmektedir.

Ancak bu sistemin yeni ve gelişmiş bir versiyonuna ihtiyaç vardır. Bu yapıldığı takdirde, sistem bütün Avrupa’da yükseköğretimde örnek bir sistem olarak kullanılma potansiyeline sahiptir. Nitekim sistem, normal yüz yüze eğitim yapıldığı zamanlarda günlük kullanıcı sayısı 2000 civarındayken uzaktan eğitim uygulamasına geçilen 2020 Nisan ve Mayıs aylarında üç katına kadar çıkmıştır.

Bu sistemi kullanarak ders sorumlusu ile öğrenciler ve öğrencilerin birbirleriyle iletişimi bütünüyle bu sistem üzerinden yürütülmektedir. Daha da önemlisi, literatür taraması, veri girişi, veri temizleme ve analiz gibi bir proje ile ilgili temel araştırma süreçleri de büyük ölçüde bu sisteme dayalıdır. Bu süreçlerde öğrenciler tarafından yapılan bütün işlemler sistem tarafından otomatik olarak kayıt altına alınmaktadır. Böylece, her yıl büyüyen bir veri tabanı oluşturmaktadır. Bu yeni bir yaklaşımdır.

Öğrencilerin yaptığı, veri girişi, veri temizleme gibi işlemler kaynakca.info profillerinde dinamik bir şekilde liste olarak ve sayısal toplamlar olarak görünmektedir. Bunlar da ders sorumlusu tarafından not vermede kullanılmaktadır. Böylece uzaktan öğretimle yürütülen program ve derslerde ölçme-değerlendirme yöntemleri sadece sınavlarla değil; sürece yayılan bir şekilde kurgulanmış olmaktadır.

Sistemin eğitim alanında kullanılan diğer fonksiyonlarından bazıları şunlardır:

Birincisi ders okuma listeleri (kaynakçalar) oluşturmak veya var olan kaynakçaları öğrencilere tavsiye etmek.

Bu kaynakçalar üzerinden, klasik okuma listelerinden farklı olarak,  sadece eser künyelerine değil, birçok eserin tam metinine ve diğer bazı tamamlayıcı bilgilere de erişilebilmektedir: Yazar özgeçmişi, yazarın diğer eserleri, istatistikler, atıflar, yorumlar, beğenilme ve sosyal medyada paylaşım sayıları gibi.  Hangi eserin öncelikli olarak okunması gerektiğine dair ipucu olmak üzere, sistem,  görüntüleme sayılarını esas alan bir sıralama yapmaktadır

İkincisi, ders toplulukları oluşturup, dersle ilgili haberleşme, ödev yaptırma ve değerlendirme gibi işlemler, bu topluluklar üzerinden yürütülebilir. Bu noktada,  lisans ve lisansüstü seviyede Bilim Tarihi ve Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler ve Etik dersleri için oluşturduğum toplulukları örnek verilebilir.

Bu ikinci toplulukta, mesela, öğrencilerle ders kapsamında haberleştiğim gibi, öğrencilerden vize ödevlerini de buraya yüklemelerini istiyorum. Bu ödevleri kendim değerlendirdiğim gibi,  öğrencilerden de birbirlerinin ödevlerini değerlendirmelerini istiyorum: Bunu ilgili ödevi beğendim, beğenmendim şeklinde işaretlemek suretiyle yapıyorlar. Eğitim bilimciler bu tarz değerlendirmeye akran değerlendirmesi (peer assessment) diyorlar. Bu topluluk son dört yıldır adeta dersin hafızası gibi oldu. Derste yıllar için kaydedilen değişme veya ilerlemeyi buradan görmek mümkündür. Dahası, ders kapsamında yapılan etik ödevleri, daha şimdiden, tarih araştırmalarında etik ihlaller konusunda Türkiye’deki en kapsamlı arşiv niteliğine kavuşmuş durumdadır.

Üçüncüsü, herhangi bir konuda çoktan seçmeli sorular hazırlanabilir ve öğrencilerin bunları cevaplamaları istenebilir. Daha da ilginci, öğrencilerden de böyle sorular hazırlamaları ve/veya arkadaşlarının hazırladığı soruları hem cevaplamaları hem de sorunun kalitesini beğendim/beğenmedim şeklinde değerlendirmeleri istenebilir. Buna eğitim bilimciler katılarak öğrenme, yaparak öğrenme gibi adlar veriyorlar. Daha önceden hazırlanmış sorularla ilgili bilgilere de aynı sayfadan erişmek mümkündür:  Soruyu kim hazırladı, ne zaman hazırladı, kaç kez doğru veya yanlış cevaplandı, kimler beğendi, kimler beğenmedi. Sorular mutlaka bir eserle (makale, kitap, konferans bildirisi, tez) ilgili olarak hazırlanmalıdır. Bu şu demektir: Eğer soru yanlış cevaplanmışsa, doğru cevabı bulmak için bağlı olduğu eser okunmalıdır. Örnek sorulara şu bağlantıdan erişilen sayfada bulunan “Sorular” sekmesinden erişilebilir:

Proje Web Sitesi: www.kaynakca.info (kaynakca.hacettepe.edu.tr)

Tamamlanan Projeler

•    Tarihi Mekan -Sınıf Entegrasyonu : Tarihi Mekan Gezilerinin Eğitsel Materyale (Video) Dönüştürülmesi.

Yayınlar

Prof. Dr. Ramazan Acun
•    “Türkiye'de Tarihçiliğin Yapısı: Işık Batıdan Gelir” Journal of Turkish Studies / Türklük Bilgisi Araştırmaları. 51 (2019), 85-96.
•    “From Social Network to Research Network: A Novel Approach for Integrating Teaching and Research Through Technology”, The Turkish Online Journal of Educational Technology. TOJET, IETC Özel Sayı 2018, 191-198: //www.tojet.net/special/2018_12_1.pdf.
•      “Tarihi Metinlerden Cevher Çıkarmak: Metin Madenciliği”, Avrupa Tarihinde Türk Eli Doç. Dr. Gümeç Karamuk Armağanı. Ankara 2017, 27-38.

Doç. Dr. Serhat Küçük
•    Fen Âlemi: Türkiye’nin İlk Popüler Bilim Dergisi, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara,
•    Osmanlı Matbuatının Yasaklı Sayfalarından Mösyö Elektrik, Berikan Yayınevi, Ankara, 2015. (Editörlük)
•    Türk Tarihçiliğinin Asırlık Çınarı Halil İnalcık’a Armağan, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara, 2017. (Yay.Haz.) (Mehmet Öz ile birlikte).
•    Avrupa Tarihinde Türk Eli Doç. Dr. Gümeç Karamuk’a Armağan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2017. (Yay.Haz.) (Ramazan Acun ile birlikte).
•    Türk Sosyal Tarihçiliğinde Bir “Yalnız” İsim, Bahaeddin Yediyıldız’a Armağan, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara, 2015. (Yay.Haz.) (Yunus Koç ile birlikte).
•    “100.Yılında Sovyet İhtilali ve Türk Dünyası” Konulu 6. Türkiyat Araştırmaları Sempozyumunun Ardından”, Bilig, Sayı 84, Kış 2018, s.337-340.
•    “Tarihte Salgın Hastalıklar”, Türk Yurdu, Cilt 109, Sayı 392, Nisan 2020, 70-74.
•    “Kâtip Çelebi Algısı Üzerine Düşünceler”, Çankırı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Prof. Dr. Fuat Sezgin Yılı Özel Sayısı, Cilt 10, Sayı 3, 2019, 45-59.
•    “Cumhuriyetin Bibliyografik Temellerinden: Mehmet Sabri Toprak”, Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, Cilt 5, Sayı 18, 2018, 27-47.
•    “Erken Cumhuriyet Dönemi Bilim Dergilerinin Vizyon ve Misyonları”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 12, Sayı 31, 2015, 346-357.
•    “19. Yüzyılda Reformlar ve Düşüncenin Gelişimi”, Türk Düşünce Tarihi, Ed. Esra Yakut,
•    Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fak. Yay., Eskişehir, 2020, s.100-129.
•    “Manisalı Mehmet Saim Erkun ve Türk Tıbbına Katkıları”, Geçmişten Günümüze Manisa, Ed. Ferhat Berber vd., Cilt 2, Celal Bayar Üniversitesi Yay., Manisa, 2018, s.1139-1156.
•    “Erken Cumhuriyet Dönemi Türkiyesinin Zirai Politikalarında Sovyet Etkisi: Mehmet Sabri Toprak Dönemi”, 100. Yılında Sovyet İhtilali ve Türk Dünyası, Ed. Yunus Koç, Mikail Cengiz, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yay., Ankara, 2018, s.875-884.
•    “Telgrafçılıktan Ziraat Vekilliğine Turgutlulu Mehmet Sabri Toprak ve Cumhuriyet’in İnşasındaki Rolü”, Uluslararası Turgutlu Sempozyumu Bildirileri, Cilt 2, Turgutlu Belediyesi Yay., Manisa, 2018, s.587-605.
•    “Tarihsel Düşgücünün Tarihyazıcılığına Etkisi: Salih Murad Uzdilek Örneği”, Türk Tarihçiliğinin Asırlık Çınarı Halil İnalcık’a Armağan, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Yay. Haz: Mehmet Öz, Serhat Küçük, Ankara, 2017, s.199-203.
•    “Bilimsel ve Teknolojik Gelişimin Tarihsel Analize Etkisi Bağlamında Roma Yolları”, Avrupa Tarihinde Türk Eli Doç. Dr. Gümeç Karamuk’a Armağan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Yay. Haz: Ramazan Acun, Serhat Küçük, Ankara, 2017, s.195-203. (M. Ayşegül Kulular İbrahem ile birlikte.)
•    “Cumhuriyet’in İlk Bilim Dergilerinin Bilim Toplumu İnşasındaki Rolü”, Türk Sosyal Tarihçiliğinde Bir “Yalnız” İsim Bahaeddin Yediyıldız’a Armağan, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Yay. Haz: Yunus Koç, Serhat Küçük, Ankara, 2015, s.261-274.
•    “Erken Cumhuriyet Dönemi Bilim-Din Tartışmaları Literatürüne Bir Katkı: Mütefenninler Dindar Olabilir mi?”, Ötekilerin Peşinde Ahmet Yaşar Ocak’a Armağanı, TİMAŞ Yayınları, Yay. Haz: Mehmet Öz, Fatih Yeşil, Ankara, 2015, s.691-704.
•    “Manisalı Mehmet Saim Erkun ve Türk Tıbbına Katkıları”, Uluslararası Manisa Sempozyumu, 26-28 Ekim 2017, Düzenleyen: Türk Tarih Kurumu ve Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
•    “Erken Cumhuriyet Dönemi Türkiyesinin Zirai Politikalarında Sovyet Etkisi: Mehmet Sabri Toprak Dönemi”, 100. Yılında Sovyet İhtilali ve Türk Dünyası 6.Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Sempozyumu, 25-27 Ekim 2017, Düzenleyen: Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Ankara.
•    “Telgrafçılıktan Ziraat Vekilliğine Turgutlulu Mehmet Sabri Toprak ve Cumhuriyet’in İnşasındaki Rolü”, Uluslararası Turgutlu Sempozyumu, 17-19 Kasım 2016, Düzenleyen: Manisa Celal Bayar Üniversitesi ve Turgutlu Belediyesi, Turgutlu/Manisa.
•    “Osmanlı Bilim Dünyası ve Katip Çelebi”, Kültürel Mirasın İzleri: Osmanlı Modernleşmesinin Öncülerinden KÂTİP ÇELEBİ Paneli, 14 Mayıs 2015, Düzenleyen: Hacettepe Üniversitesi Tarihi ve Kültürel Mirası Araştırma Merkezi (HÜTKAM), Ankara.

Bağlantılar

Hakkında

Tarih ve diğer sosyal bilimler alanlarında eğitim ve araştırmada kullanılabilecek bilgisayara dayalı metotlar üzerinde araştırma ve geliştirme yapmak üzere kurulmuştur. Bu çerçevede geliştirilen kaynakca.info (kaynakca.hacettepe.edu.tr), adlı web platformu ağırlıklı olarak Türkiye'de olmak üzere bütün dünyadan öğrenciler ve araştırmacılar tarafından kullanılmaktadır.

Araştırma Olanakları

•    26 adet masaüstü bilgisayar
•    1 adet projeksiyon cihazı

Araştırmacılar

•    Prof. Dr. Ramazan Acun
•    Doç. Dr. Serhat Küçük
•    Araştırma Görevlileri  
•    Tez öğrencileri
 

Devam Eden Projeler

•    Kaynakca.info: Türkiye Kaynakçası
Kaynakca.info Yükseköğretimde klasik ders anlatımına dayalı öğretim yerine, araştırma tabanlı eğitimi esas almaktadır. Türkiye hakkında üretilen sosyal bilim yayınlarının kapsamlı bibliyografik atıf dizinlerinin hazırlanması, yönetilmesi ve analiz edilmesi amacıyla tasarlanmıştır. Sistem içeriği gönüllü işbirliği ağı modelinden geliştirilmektedir.

Ancak bu sistemin yeni ve gelişmiş bir versiyonuna ihtiyaç vardır. Bu yapıldığı takdirde, sistem bütün Avrupa’da yükseköğretimde örnek bir sistem olarak kullanılma potansiyeline sahiptir. Nitekim sistem, normal yüz yüze eğitim yapıldığı zamanlarda günlük kullanıcı sayısı 2000 civarındayken uzaktan eğitim uygulamasına geçilen 2020 Nisan ve Mayıs aylarında üç katına kadar çıkmıştır.

Bu sistemi kullanarak ders sorumlusu ile öğrenciler ve öğrencilerin birbirleriyle iletişimi bütünüyle bu sistem üzerinden yürütülmektedir. Daha da önemlisi, literatür taraması, veri girişi, veri temizleme ve analiz gibi bir proje ile ilgili temel araştırma süreçleri de büyük ölçüde bu sisteme dayalıdır. Bu süreçlerde öğrenciler tarafından yapılan bütün işlemler sistem tarafından otomatik olarak kayıt altına alınmaktadır. Böylece, her yıl büyüyen bir veri tabanı oluşturmaktadır. Bu yeni bir yaklaşımdır.

Öğrencilerin yaptığı, veri girişi, veri temizleme gibi işlemler kaynakca.info profillerinde dinamik bir şekilde liste olarak ve sayısal toplamlar olarak görünmektedir. Bunlar da ders sorumlusu tarafından not vermede kullanılmaktadır. Böylece uzaktan öğretimle yürütülen program ve derslerde ölçme-değerlendirme yöntemleri sadece sınavlarla değil; sürece yayılan bir şekilde kurgulanmış olmaktadır.

Sistemin eğitim alanında kullanılan diğer fonksiyonlarından bazıları şunlardır:

Birincisi ders okuma listeleri (kaynakçalar) oluşturmak veya var olan kaynakçaları öğrencilere tavsiye etmek.

Bu kaynakçalar üzerinden, klasik okuma listelerinden farklı olarak,  sadece eser künyelerine değil, birçok eserin tam metinine ve diğer bazı tamamlayıcı bilgilere de erişilebilmektedir: Yazar özgeçmişi, yazarın diğer eserleri, istatistikler, atıflar, yorumlar, beğenilme ve sosyal medyada paylaşım sayıları gibi.  Hangi eserin öncelikli olarak okunması gerektiğine dair ipucu olmak üzere, sistem,  görüntüleme sayılarını esas alan bir sıralama yapmaktadır

İkincisi, ders toplulukları oluşturup, dersle ilgili haberleşme, ödev yaptırma ve değerlendirme gibi işlemler, bu topluluklar üzerinden yürütülebilir. Bu noktada,  lisans ve lisansüstü seviyede Bilim Tarihi ve Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler ve Etik dersleri için oluşturduğum toplulukları örnek verilebilir.

Bu ikinci toplulukta, mesela, öğrencilerle ders kapsamında haberleştiğim gibi, öğrencilerden vize ödevlerini de buraya yüklemelerini istiyorum. Bu ödevleri kendim değerlendirdiğim gibi,  öğrencilerden de birbirlerinin ödevlerini değerlendirmelerini istiyorum: Bunu ilgili ödevi beğendim, beğenmendim şeklinde işaretlemek suretiyle yapıyorlar. Eğitim bilimciler bu tarz değerlendirmeye akran değerlendirmesi (peer assessment) diyorlar. Bu topluluk son dört yıldır adeta dersin hafızası gibi oldu. Derste yıllar için kaydedilen değişme veya ilerlemeyi buradan görmek mümkündür. Dahası, ders kapsamında yapılan etik ödevleri, daha şimdiden, tarih araştırmalarında etik ihlaller konusunda Türkiye’deki en kapsamlı arşiv niteliğine kavuşmuş durumdadır.

Üçüncüsü, herhangi bir konuda çoktan seçmeli sorular hazırlanabilir ve öğrencilerin bunları cevaplamaları istenebilir. Daha da ilginci, öğrencilerden de böyle sorular hazırlamaları ve/veya arkadaşlarının hazırladığı soruları hem cevaplamaları hem de sorunun kalitesini beğendim/beğenmedim şeklinde değerlendirmeleri istenebilir. Buna eğitim bilimciler katılarak öğrenme, yaparak öğrenme gibi adlar veriyorlar. Daha önceden hazırlanmış sorularla ilgili bilgilere de aynı sayfadan erişmek mümkündür:  Soruyu kim hazırladı, ne zaman hazırladı, kaç kez doğru veya yanlış cevaplandı, kimler beğendi, kimler beğenmedi. Sorular mutlaka bir eserle (makale, kitap, konferans bildirisi, tez) ilgili olarak hazırlanmalıdır. Bu şu demektir: Eğer soru yanlış cevaplanmışsa, doğru cevabı bulmak için bağlı olduğu eser okunmalıdır. Örnek sorulara şu bağlantıdan erişilen sayfada bulunan “Sorular” sekmesinden erişilebilir:

Proje Web Sitesi: www.kaynakca.info (kaynakca.hacettepe.edu.tr)

Tamamlanan Projeler

•    Tarihi Mekan -Sınıf Entegrasyonu : Tarihi Mekan Gezilerinin Eğitsel Materyale (Video) Dönüştürülmesi.

Yayınlar

Prof. Dr. Ramazan Acun
•    “Türkiye'de Tarihçiliğin Yapısı: Işık Batıdan Gelir” Journal of Turkish Studies / Türklük Bilgisi Araştırmaları. 51 (2019), 85-96.
•    “From Social Network to Research Network: A Novel Approach for Integrating Teaching and Research Through Technology”, The Turkish Online Journal of Educational Technology. TOJET, IETC Özel Sayı 2018, 191-198: //www.tojet.net/special/2018_12_1.pdf.
•      “Tarihi Metinlerden Cevher Çıkarmak: Metin Madenciliği”, Avrupa Tarihinde Türk Eli Doç. Dr. Gümeç Karamuk Armağanı. Ankara 2017, 27-38.

Doç. Dr. Serhat Küçük
•    Fen Âlemi: Türkiye’nin İlk Popüler Bilim Dergisi, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara,
•    Osmanlı Matbuatının Yasaklı Sayfalarından Mösyö Elektrik, Berikan Yayınevi, Ankara, 2015. (Editörlük)
•    Türk Tarihçiliğinin Asırlık Çınarı Halil İnalcık’a Armağan, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara, 2017. (Yay.Haz.) (Mehmet Öz ile birlikte).
•    Avrupa Tarihinde Türk Eli Doç. Dr. Gümeç Karamuk’a Armağan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2017. (Yay.Haz.) (Ramazan Acun ile birlikte).
•    Türk Sosyal Tarihçiliğinde Bir “Yalnız” İsim, Bahaeddin Yediyıldız’a Armağan, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara, 2015. (Yay.Haz.) (Yunus Koç ile birlikte).
•    “100.Yılında Sovyet İhtilali ve Türk Dünyası” Konulu 6. Türkiyat Araştırmaları Sempozyumunun Ardından”, Bilig, Sayı 84, Kış 2018, s.337-340.
•    “Tarihte Salgın Hastalıklar”, Türk Yurdu, Cilt 109, Sayı 392, Nisan 2020, 70-74.
•    “Kâtip Çelebi Algısı Üzerine Düşünceler”, Çankırı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Prof. Dr. Fuat Sezgin Yılı Özel Sayısı, Cilt 10, Sayı 3, 2019, 45-59.
•    “Cumhuriyetin Bibliyografik Temellerinden: Mehmet Sabri Toprak”, Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, Cilt 5, Sayı 18, 2018, 27-47.
•    “Erken Cumhuriyet Dönemi Bilim Dergilerinin Vizyon ve Misyonları”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 12, Sayı 31, 2015, 346-357.
•    “19. Yüzyılda Reformlar ve Düşüncenin Gelişimi”, Türk Düşünce Tarihi, Ed. Esra Yakut,
•    Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fak. Yay., Eskişehir, 2020, s.100-129.
•    “Manisalı Mehmet Saim Erkun ve Türk Tıbbına Katkıları”, Geçmişten Günümüze Manisa, Ed. Ferhat Berber vd., Cilt 2, Celal Bayar Üniversitesi Yay., Manisa, 2018, s.1139-1156.
•    “Erken Cumhuriyet Dönemi Türkiyesinin Zirai Politikalarında Sovyet Etkisi: Mehmet Sabri Toprak Dönemi”, 100. Yılında Sovyet İhtilali ve Türk Dünyası, Ed. Yunus Koç, Mikail Cengiz, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yay., Ankara, 2018, s.875-884.
•    “Telgrafçılıktan Ziraat Vekilliğine Turgutlulu Mehmet Sabri Toprak ve Cumhuriyet’in İnşasındaki Rolü”, Uluslararası Turgutlu Sempozyumu Bildirileri, Cilt 2, Turgutlu Belediyesi Yay., Manisa, 2018, s.587-605.
•    “Tarihsel Düşgücünün Tarihyazıcılığına Etkisi: Salih Murad Uzdilek Örneği”, Türk Tarihçiliğinin Asırlık Çınarı Halil İnalcık’a Armağan, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Yay. Haz: Mehmet Öz, Serhat Küçük, Ankara, 2017, s.199-203.
•    “Bilimsel ve Teknolojik Gelişimin Tarihsel Analize Etkisi Bağlamında Roma Yolları”, Avrupa Tarihinde Türk Eli Doç. Dr. Gümeç Karamuk’a Armağan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Yay. Haz: Ramazan Acun, Serhat Küçük, Ankara, 2017, s.195-203. (M. Ayşegül Kulular İbrahem ile birlikte.)
•    “Cumhuriyet’in İlk Bilim Dergilerinin Bilim Toplumu İnşasındaki Rolü”, Türk Sosyal Tarihçiliğinde Bir “Yalnız” İsim Bahaeddin Yediyıldız’a Armağan, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Yay. Haz: Yunus Koç, Serhat Küçük, Ankara, 2015, s.261-274.
•    “Erken Cumhuriyet Dönemi Bilim-Din Tartışmaları Literatürüne Bir Katkı: Mütefenninler Dindar Olabilir mi?”, Ötekilerin Peşinde Ahmet Yaşar Ocak’a Armağanı, TİMAŞ Yayınları, Yay. Haz: Mehmet Öz, Fatih Yeşil, Ankara, 2015, s.691-704.
•    “Manisalı Mehmet Saim Erkun ve Türk Tıbbına Katkıları”, Uluslararası Manisa Sempozyumu, 26-28 Ekim 2017, Düzenleyen: Türk Tarih Kurumu ve Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
•    “Erken Cumhuriyet Dönemi Türkiyesinin Zirai Politikalarında Sovyet Etkisi: Mehmet Sabri Toprak Dönemi”, 100. Yılında Sovyet İhtilali ve Türk Dünyası 6.Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Sempozyumu, 25-27 Ekim 2017, Düzenleyen: Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Ankara.
•    “Telgrafçılıktan Ziraat Vekilliğine Turgutlulu Mehmet Sabri Toprak ve Cumhuriyet’in İnşasındaki Rolü”, Uluslararası Turgutlu Sempozyumu, 17-19 Kasım 2016, Düzenleyen: Manisa Celal Bayar Üniversitesi ve Turgutlu Belediyesi, Turgutlu/Manisa.
•    “Osmanlı Bilim Dünyası ve Katip Çelebi”, Kültürel Mirasın İzleri: Osmanlı Modernleşmesinin Öncülerinden KÂTİP ÇELEBİ Paneli, 14 Mayıs 2015, Düzenleyen: Hacettepe Üniversitesi Tarihi ve Kültürel Mirası Araştırma Merkezi (HÜTKAM), Ankara.

Bağlantılar